Skip to main content

Czy każda firma musi mieć siedzibę?

|
Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na przedsiębiorcę czeka szereg formalności, w tym również określenie adresu siedziby firmy, adresu korespondencyjnego i ewentualnie miejsca prowadzenia działalności. Nie zawsze trzeba wskazywać kilka adresów. Zwykle wystarczy jeden, pod który będzie mogła napływać ważna korespondencja. Co należy wiedzieć na temat siedziby firmy?

Czym jest siedziba firmy i czy każda firma musi ją posiadać?

Siedzibą firmy jest miejsce, w którym wykonywane są funkcje zarządcze przedsiębiorstwa. Doprecyzowując, jest to miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem oraz odbywają się posiedzenia zarządu. W siedzibie powinny być archiwizowane dokumenty firmy. Pod tym adresem odbywają się kontrole urzędu skarbowego. Co istotne, stała fizyczna obecność przedsiębiorcy w siedzibie firmy nie jest konieczna. Ważne, żeby miejsce to umożliwiało zorganizowanie ewentualnego spotkania zarządu czy kontroli skarbowej. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, podczas rejestracji firmy, należy podać tylko dwa adresy:
  • miejsca zamieszkania
  • korespondencyjny (do doręczeń), który może być inny niż adres miejsca zamieszkania i to on uznawany jest przez urząd za oficjalną siedzibę firmy.

Siedziba firmy a miejsce prowadzenia działalności

O ile posiadanie siedziby firmy jest obowiązkowe, o tyle stałe miejsce prowadzenia działalności nie jest konieczne. W formularzu CEIDG-1 mamy do wyboru opcję: „brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”. W takim przypadku do celów podatkowych wykorzystywany jest adres miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Czym różni się siedziba firmy od miejsca wykonywania działalności? Zgodnie z prawem siedziba firmy to miejsce, w którym odbywają się spotkania zarządu i podejmowane są decyzje związane z zarządzaniem firmą. W siedzibie firmy przedsiębiorca może, ale nie musi wykonywać swojej pracy. W zależności od charakteru działalności, pracę można wykonywać: w biurze, u klienta, w prywatnym mieszkaniu i w wielu innych miejscach. Nie zawsze więc możemy wskazać miejsce stałego wykonywania pracy. Z drugiej strony przedsiębiorca może wskazać kilka miejsc prowadzenia działalności, wpisując je w rubrykach: dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

Wirtualne biuro jako siedziba firmy

Wirtualne biuro to idealne rozwiązanie dla osób, które nie chcą rejestrować firmy we własnym mieszkaniu czy w wynajmowanym biurze. Podanie adresu prywatnego wiąże się z tym, że będzie on widoczny w Internecie i każdy będzie mógł go poznać. Wynajmowanie biura tylko dla uzyskania adresu rejestracyjnego jest mało opłacalne. Wirtualne biuro w Warszawie może stać się adresem siedziby firmy, a także adresem do doręczeń. Co więcej, możemy zyskać prestiżową lokalizację dla naszej działalności. Wynajęcie wirtualnego biura w centrum Warszawy to niewielki koszt w porównaniu do samodzielnego prowadzenia biura nawet na peryferiach miasta. Podstawowe usługi, jakie wchodzą w skład wirtualnego biura, to: możliwość korzystania z adresu oraz obsługa poczty przychodzącej. Dodatkowo można rozszerzyć pakiet usług o takie udogodnienia, jak: obsługa księgowości, pomoc przy rejestracji spółki, wynajem sali konferencyjnej czy organizacja eventów. Dzięki temu zyskujesz nie tylko adres siedziby firmy, ale również miejsce, w którym możesz realizować większość spraw związanych z prowadzeniem firmy. Beyond Office to adres wirtualny i nowoczesne biuro serwisowane w samym sercu Warszawy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami: https://www.beyondoffice.pl/kontakt/

Przypisane Tagi